ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Κωδικός μαθήματος
ΕΔΔ701
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ζ
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΒΑΜΒΑΚΑΣ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
Εργαστήριο 2

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΕΙΔΙKΕΥΣΗΣ – ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι (στην Αγγλική Γλώσσα)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Κύριος σκοπός του μαθήματος είναι:

Η κατανόηση των θεμελιωδών αρχών και πρακτικών που διέπουν το σχεδιασμό, τη διεξαγωγή και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων μιας επιστημονικής έρευνας υπό μορφή επιστημονικής δημοσίευσης.

Η κατανόηση βασικών και προχωρημένων τεχνικών αναζήτησης της επιστημονικής πληροφορίας, καθώς και των μεθόδων κριτικής αξιολόγησης των αποτελεσμάτων μιας επιστημονικής έρευνας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται οι φοιτητές να έχουν:

Γνώσεις: Ώστε να κατανοούν και να περιγράφουν θεμελιώδεις αρχές και πρακτικές που διέπουν το σχεδιασμό, τη διεξαγωγή και την παρουσίαση των αποτελεσμάτων μιας επιστημονικής έρευνας

Ικανότητες: Να προτείνουν βασικές και προχωρημένες τεχνικές αναζήτησης της επιστημονικής πληροφορίας. Να ενσωματώνουν την κριτική σκέψη στην αξιολόγηση του σχεδιασμού, της διεξαγωγής και των αποτελεσμάτων μιας επιστημονικής δημοσίευσης. Να εντοπίζουν και να αντιμετωπίζουν προβλήματα ερευνητικής μεθοδολογίας, ιδιαίτερα σε αντικείμενα που άπτονται του αντικειμένου της κλινικής διαιτολογίας.

Δεξιότητες: Ώστε να επιλέγουν και να εφαρμόζουν κατάλληλες τεχνικές, μέσω πρακτικής εξάσκησης σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, με αντικείμενο την αναζήτηση, την ανεύρεση αλλά και την κριτική αξιολόγηση σε πραγματικό χρόνο των ερευνητικά απαραίτητων επιστημονικών πληροφοριών.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περαιτέρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη Εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Περιεχόμενα Μαθήματος:

Εισαγωγή στην έννοια και αναγκαιότητα της έρευνας

Υποκείμενα έρευνας, δεδομένα και κλίμακες μέτρησης, διακρίσεις μεταβλητών

Είδη δειγμάτων και τρόποι δειγματοληψίας, μέγεθος δείγματος

Στάδια μεθοδολογίας της επιστημονικής έρευνας

Αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας της έρευνας, φάσεις και στάδια της έρευνας

Φορείς έρευνας, αρχές δεοντολογίας της έρευνας

Προσεγγίσεις – είδη επιστημονικής έρευνας

Μέθοδοι επιστημονικής έρευνας (πειραματικά σχέδια, παρατήρηση, ανασκόπηση, έρευνα εκ των υστέρων, έρευνα συσχέτισης, μελέτη περίπτωσης, μετανάλυση, κ.ά)

Τεχνικές διεξαγωγής της επιστημονικής έρευνας

Μέσα και υλικά επιστημονικής έρευνας

Ανάλυση – επεξεργασία των δεδομένων της επιστημονικής έρευνας

Γενικές αρχές παρουσίασης της έρευνας, κανόνες συγγραφής επιστημονικής εργασίας

Αξιολόγηση της έρευνας, εντοπισμός σφαλμάτων στην επιστημονική έρευνα

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εργαστήριο 26
Εξέταση θεωρίας 2
Εξέταση εργαστηρίου 2
Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας – γραπτή τεκμηρίωση 35
Αυτοτελής μελέτη 46
Σύνολο Μαθήματος 150
   

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

 

Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία η οποία περιέχει συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλής επιλογής ή/και ερωτήσεων ανάπτυξης.

 

Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος αξιολογείται από γραπτή εργασία (ατομικά ή σε ομάδες) με δημόσια παρουσία αυτής στην τάξη ή με γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου.

 

Στο συνολικό βαθμό αξιολόγησης του μαθήματος συμμετέχει κατά 60% ο βαθμός αξιολόγησης του θεωρητικού μέρους και κατά 40% ο βαθμός αξιολόγησης του εργαστηριακού μέρους με την προϋπόθεση ότι και οι δύο βαθμοί είναι τουλάχιστον πέντε (5).

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Μεθοδολογίες Διατροφικής Έρευνας. Lovegrove A.J., Hodson L., Sharma S., Lanham-New A.S. BROKEN HILL PUBLISHERS LTD. 2018.

Μεθοδολογία Έρευνας στην Υγεία, Bowling A. BROKEN HILL PUBLISHERS LTD. 2013.